Vipasanna

.

Vipasanna is een mindfulness oefening en wordt ook wel inzicht meditatie genoemd. Deze komt uit het boek van Stirling Moorey (2010) met als Editor Dr. Fabrizio Didonna en wordt hier omschreven. Deze stijl focust zich op één object, in deze oefening is dat de ademhaling, en het accepteren van bewustzijn wanneer de je gedachten afdwalen van die focus (de ademhaling).

  1. Kies een rustige plek.
  2. Neem een actieve houding aan die je zowel alert als relaxt maakt, bijvoorbeeld de kleermakerszit. Rechtop in een stoel met je rug recht en benen naast elkaar is ook prima.
  3. Richt je blik op 1 punt, of sluit je ogen.
  4. Neem een moment om jezelf open te zetten voor je omgeving. De geluiden, de geuren en alles wat aanwezig is. Merk ook je lichaamssensaties op. Je huid die contact maakt met alles om je heen.
  5. Verplaatst je aandacht rustig naar het gevoel in je buik, net onder je navel. Merk op dat je lichaam inademt en uitademt. Dit gaat helemaal vanzelf zonder het te forceren. 
  6. Merk je dat je aandacht je afleid? Zeg tegen jezelf: ‘Ik merk dat ik nadenk’, om vervolgens terug te keren naar je ademhaling.
  7. Merk je dat je gevoel je afleid? Zeg tegen jezelf: ‘Ik merk dat ik voel’, om vervolgens terug te keren naar je ademhaling.
  8. Als je de mindfulness meditatie af wil ronden, neem je de tijd om rustig terug te keren. Adem 3 keer op een rustige en kalme manier diep in. Om de adem ook 3 keer weer rustig op een kalme manier uit te blazen. Bij de laatste keer pers je alle lucht naar buiten en open je langzaam je ogen.

Herhaal dit proces elke dag één maal zo’n 3 tot 5 minuten per dag om resultaat te boeken.

Bron mindfulness meditatie oefening:

Moorey, S. (2010). Clinical Handbook of Mindfulness Fabrizio Didonna (Ed.) New York: Springer, 2009. pp. 523. £75.50 (hb). ISBN: 978–0-387-09592-9. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 39(1), 125–126. https://doi.org/10.1017/s1352465810000603

Benieuwd naar ervaringen van andere bezoekers? Lees ze op de berichten pagina!

.

.

Klik hier om de literatuurlijst te zien.