Mindfulness

Mindfulness is een staat van bewustzijn. Het gaat over richten van je eigen aandacht op een bewuste manier in het hier Mindfulness is een staat van bewustzijn. Het gaat over richten van je eigen aandacht op een bewuste manier in het hier en nu (Black, 2011). Het gaat je niet helpen om van je verslaving af te komen. Maar het helpt wel om bewust te worden van je eigen gedachtes, gevoelens en gedragingen. Met deze verbreding van zelfkennis kan je vervolgens zelf bepalen wat jouw eigen prioriteiten zijn, waarom ze dat zijn en wat je daarmee wil bereiken. Maar waar begin je?

“Als je dit elke dag kort oefent, ben je succesvol bezig met mindfulness”

oefening-retrain-your-brain

Concentratie is behulpzaak tijdens deze oefening, maar dit hoeft zeker niet perfect te zijn. Iedereen zal zo nu en dan afdwalen in zijn of haar eigen gedachten. Dat is niet erg. Belangrijk is het herkennen van deze afdwaling naar je gedachten of gevoelens. Zonder oordeel benoem je dat ik je hoofd: ‘Ik merk dat ik afdwaal’, om vervolgens weer te focussen op je ademhaling. Als je dit elke dag kort vol kan houden ben je succesvol bezig met mindfulness.

“Belangrijk is onbevooroordeelt zijn. Alles mag. Alles mag.”

Misschien merk je drukte in je hoofd, misschien merk je op dat je angstig wordt, of misschien voel je pijn in je spieren. Hier ga je hetzelfde mee om als met afdwaling in je gedachten. Zeg zonder oordelen in je hoofd ‘Ik merk dat ik me gehaast voel’, ‘Ik merk dat ik angst ervaar’, of ‘Ik merk dat ik pijn voel’, om vervolgens de aandacht weer terug te keren naar de oefening.

Belangrijk is onbevooroordeeld zijn. Alles mag. Er is geen worsteling aanwezig om je gedachten of gevoelens te begrijpen. Ze zijn er. En dat is oké.

dat ik pijn voel’, om vervolgens de aandacht weer terug te keren naar je ademhaling. Belangrijk tijdens deze oefening is onbevooroordeeld zijn. Alles mag. Er is geen worsteling aanwezig om je gedachten of gevoelens te begrijpen. Ze zijn er. En dat is oké.

“Je zal gevoelens en gedachten beter kunnen herkennen om vervolgens te bepalen of je er wat mee wilt doen”

Door een dagelijkse herhaling van deze oefening, 1 keer per dag zo’n 3 tot 5 minuten, zal je merken dat je bewust wordt van je eigen bewustzijn. Je zal gevoelens en gedachten beter kunnen herkennen om vervolgens te bepalen of je er wat mee wilt doen. Misschien is het goed dat je er niets mee doet, zoals de ontwenningsverschijnselen die op kunnen treden bij afkicken van een social media verslaving. Maar je kan ook nadenken of de gedachten en gevoelens terecht zijn, en jezelf af te vragen waar ze vandaan komen.

Nieuwsgierig?

Bekijk de zelfstandige Vipasanna oefening of de bodyscan met live begeleiding!

.

.

Klik hier om de literatuurlijst te zien.