Mindfulness bij social media gebruik

mindfulness-banner

Om mindful te zijn word je wakker en herken je wat er gebeurt op dit moment (Germer, 2004). Het gaat over richten van je eigen aandacht op een bewuste manier in het hier en nu (Black, 2011). Volgens Pilarczyk is mindfulness de constante ervaring en het besef van wat je bent en wat je doet, terwijl mediteren een activiteit is, net als sporten of koken (RTL Nieuws, 2021). 

De rol van mindfulness bij social media

mindfulness-acceptatie

We zijn constant bezig om onszelf te meten met anderen. Dat brengt stress, emoties, stemmingswisselingen en gedragsveranderingen met zich mee (de Roo & Scheurink, 2020). Als we toe geven aan deze processen, onderdrukken we de echte gebeurtenissen die kenmerkend zijn voor een social media verslaving. Maar wat onderdruk je dan precies? Deze vraag kan alleen jij beantwoorden. Mogelijkheden zijn eenzaamheid, onzekerheid of de behoefte om te presteren. Mindfulness is een manier om je open te stellen voor alle deze positieve en negatieve ervaringen (Moorey, 2010). Het biedt bewustzijn in je eigen gedachten, gevoelens en gedrag. Als dit toegelaten wordt zal je beter in staat zijn om je eigen realistische doelen te creëren. Dat kan bijvoorbeeld je hobby zijn, maar ook je opleiding, werk of genieten van de natuur. Kort gezegd: Je leert jezelf beter kennen zodat je vorm kan geven aan hetgeen jij echt belangrijk vindt.

Lees hier Lisa’s blog, Waarom is zij begonnen met mindfulness?

Onbewuste invloed van social media

Op social media krijg je niet alleen maar mensen te zien die je persoonlijk kent. En zoals je eerder gelezen hebt vergelijken we onszelf met iedereen in onze digitale omgeving. Helaas zien we erg vaak alle successen op social media. Het lijkt alsof er niets meer mis mag gaan en dat veroorzaakt stress (RIVM, 2019). En dat kan helaas zorgen voor een onrealistisch zelfbeeld.

(Foto)filters maken het niet beter. Ze blijken hieraan bij te dragen. Filters kunnen gebruikt worden om je er net wat beter uit laten zien dan het werkelijk is. Is dat beeld wel realistisch? Of houdt je hiermee jezelf voor de gek? Uit onderzoek van 3vraagt en brandpunt+ (2021) blijkt dat maar liefst 82% van de jongeren het gebruik van filters totaal onrealistisch voor het schoonheidsideaal vindt. Toch maakt een deel er gebruik van. 69% geeft aan dat het wel moet kunnen, maar dat mensen er eerlijk over moeten zijn. Dat gebeurt niet, integendeel. Gemiddeld de helft van de jongeren die een filter gebruikt zegt zichzelf ook mooier te vinden met die filter (3vraagt & brandpunt+, 2021)

Dit zelfbeeld kan een gevoel van buitensluiting veroorzaken in de fysieke wereld. Onderzoek van Covert en Stefanone (2018) toont zelfs aan dat het gevoel van buitensluiting door social media je dommer kan maken (Covert & Stefanone, 2018) (Happinez, z.d.). Bekijk onderstaande video over de invloed van social media: Van instafilter tot cosmetisch arts.

De invloed van social media. Het goddelijke lichaam:
Van instafilter tot cosmetisch arts. (3vraagt & brandpunt+, 2020b).

Zijn we blij met ons lichaam? Lees het hier (3vraagt & brandpunt, 2021c).

Bewust social media

mindfulness-ik-ben

Leven we meer op social media of in de fysieke wereld? Het antwoord op deze vraag kan pijnlijk zijn. Maar ook dat is waar mindfulness om draait. Accepteer je gedachten, positieve én negatieve gevoelens waardoor je vorm kan geven aan nieuw gedrag dat je doet veranderen. Zo zou minder tijd aan social media kunnen besteden om meer te genieten van het hier en nu.

Nieuwsgierig of mindfulness je kan helpen? Klik hier voor een mindfulness oefening.

Klik hier om de literatuurlijst te zien.