Blog: Op bezoek bij de huisarts

De stap om mijn telefoon, en daarbij mij socials, minder te gebruiken ging niet makkelijk. Al op de eerste dag merkte ik dat ik vaak onrustig werd. Na een aantal dagen kreeg ik soms last van huilbuien, zomaar uit het niets! Ik vroeg me af waar dat door kwam. Een bezoek aan de huisarts gaf antwoorden.

De huisarts kon me vertellen dat ik kenmerken vertoonde van ontwenningsverschijnselen. Uit het gesprek bleek dat ik stilletjes een verlangen had om naast mijn eigen pagina, een angst had om gebeurtenissen van anderen te missen. The fear of missing out noemde hij het. Ik was bang dat ik er niet meer bij hoorde. En dat gevoel wordt nu sterker, omdat ik me niet voorbereid voel op de nieuwe mode door social media.

“Ik heb bijna 1200 vrienden op social media”

op-bezoek-bij-de-huisarts-volgers

De huisarts vroeg me ook of ik veel contacten buiten social media heb. ‘Ik heb bijna 1200 vrienden op social media’, zei ik. Maar eigenlijk zie ik die mensen niet vaak. Ik merkte dat ik verdrietig werd toen ik het vertelde. Misschien had ik wel moeite om echt contact te maken. Toen ik in tranen uitbarste toonde de huistarts begrip. ‘Dit hoort bij het proces van bewustwording’, zei hij tegen me. ‘Ik denk dat mindfulness je daarbij kan helpen’. Ik snikte nog even, en vroeg me af wat dat was. ‘Het helpt je om bewust te worden van je eigen gedachtes, gevoelens en gedrag’, zei hij. ‘Ik zal je een folder meegegeven. Je kan mindfulness beoefenen met persoonlijke begeleiding. En er staat een boek in de folder waarmee je zelf aan de slag kunt gaan’. Ik bedankte hem vriendelijk en verliet de praktijk.

Voluit leven

Op advies van de huisarts bestelde ik het boek ‘Voluit Leven’ van Boom psychologie, die je hier kunt vinden (Boompsychologie, z.d.). Deze werd aangeraden in de folder over mindfulness. Het boek stelt dat we allemaal te maken hebben met leed. Onzekerheid, angst, somberheid, vermoeidheid enzovoort. Er wordt een uitleg gegeven over mindfulness. Ook staan er oefeningen in die ik ben gaan doen. Het boek heeft me veel geholpen om erachter te komen wat belangrijk is voor mij, welke gedachten en gevoelens daarbij horen, en de waarden die ik daaraan kan koppelen. Het koste me even moeite om me tot mindfulness te zetten. Maar het resultaat mag er zijn.

“Nu ga ik gewoon op visite bij ze, in plaats van ze uren achter elkaar berichten te sturen”

op-bezoek-bij-de-huisarts-op-visite

Nu ben ik 6 maanden bewust bezig met mijn socials. Af en toe plaats ik nog steeds foto’s, maar veel minder mensen krijgen die te zien. Van de 1200 vrienden zijn er nog zo’n 300 over. Deze mensen ken ik echt, ik heb er veel contact mee (gehad) en we delen interesses met elkaar. Nu ga ik gewoon op visite bij ze, in plaats van ze uren achter elkaar berichten te sturen. En dat heb ik allemaal bereikt door mijn eigen gedachten en gevoelens te accepteren om vervolgens mijn eigen waarden te bepalen. De dingen die er voor mij toe doen. En dat met behulp van één mindfulness oefening per dag!

Nieuwsgierig geworden? Bekijk de oefening!

Heb jij tips of tricks om minder op social media te surfen? Zet ze in de reactie!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *